Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Icelandair odebrał pierwszego airbusa A321LR (zdjęcia)

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
04-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Icelandair odebrał wczoraj (3 grudnia) pierwszy samolot Airbusa w swojej 87-letniej historii, stając się najnowszym operatorem maszyn europejskiego producenta. Odebrany A321LR jest pierwszym z trzech zaplanowanych do dostawy przed latem 2025 r.

Dzięki ubiegłorocznej umowie z Airbusem linia Icelandair zakończy proces wymiany boeingów B757-200 i B757-300. Przewoźnik potwierdził wtedy zakup 13 airbusów A321XLR z prawem do zamówienia dodatkowych 12 maszyn tego typu. Linia planuje jednak rozpocząć eksploatację samolotów Airbusa już w 2025 r. czterema A321LR. Islandzka linia podkreśla, że w kolejnych latach można spodziewać się dalszych uzupełnień floty o maszyny Airbusa.

Airbus nr 1 w historii linii

Pierwszy dostarczony A321LR do linii, to maszyna o oznaczeniu MSN 12213 i rejestracji TF-IAA, która jest leasingowana od firmy SMBC Aviation Capital. Samolot jest napędzany dwoma silnikami Pratt & Whitney PW1133G-JM, a na pokład maszyna zabierze 187 pasażerów w konfiguracji dwóch klas podróży: 22 w klasie biznes/premium (2-2) oraz 165 w ekonomicznej (3-3). Dla porównania, samoloty B757-200 Icelandair zabierają 183 pasażerów, podczas gdy 737 MAX 8 i MAX 9 mogą pomieścić odpowiednio 160 i 178 pasażerów.

- Dostawa pierwszego Airbusa jest kamieniem milowym w 87-letniej historii Icelandair i z niecierpliwością czekamy na powitanie naszych pasażerów na pokładzie tego samolotu jeszcze w tym miesiącu. A321LR uwolni nowe możliwości dla naszej wspaniałej firmy, a także dla Islandii jako celu podróży i węzła komunikacyjnego między kontynentami. Wydajny A321 jeszcze bardziej wzmocni nasz model biznesowy, zwiększy naszą elastyczność i wesprze nasze wysiłki na rzecz zrównoważonego rozwoju - powiedział Bogi Nils Bogason, prezes Icelandaira.

Jak podkreśla przewoźnik A321LR z jego zasięgiem umożliwia obsługę wszystkich miejsc docelowych w sieci Icelandair obsługiwanych wcześniej przez B757. Linia oczekuje, że nowy samolot będzie nawet o ponad 30 proc. oszczędniejszy niż B757, wspierając jej wysiłki na rzecz zrównoważonego rozwoju, w zakresie wydajności operacyjnej, redukcji emisji CO₂ i zmniejszenia hałasu w porównaniu z samolotami poprzedniej generacji.

- Jesteśmy dumni widząc barwy Icelandair na samolocie Airbusa.Ta przełomowa dostawa jest zatem świadectwem naszego wspólnego zaangażowania w innowacje i doskonałość w lotnictwie. Doceniamy zaufanie, jakim Icelandair obdarzył Airbusa i z niecierpliwością czekamy na wsparcie ich dalszych sukcesów, ponieważ przyczyniają się one do dalszego wzrostu gospodarczego Islandii - powiedział Benoît de Saint-Exupéry, wiceprezes wykonawczy Airbusa.


A321neo Icelandair z systemem IFE Astrova od Panasonic Avionics

Icelandair stał się pierwszą linią, która będzie latać z systemem rozrywki pokładowej (IFE) Astrova od Panasonic Avionics. Pasażerowie podróżujący nowymi samolotami A321neo LR doświadczą najbardziej zaawansowanego systemu IFE Panasonica wraz z wieloma innymi cyfrowymi rozwiązaniami.

Astrova to wciągające, kinowe wrażenia dla pasażerów Icelandair dzięki wyświetlaczom 4K OLED HDR10+ z najdokładniejszym odwzorowaniem kolorów, nieskończonym współczynnikiem kontrastu i doskonałą czernią. Linie zaoferują 16-calowe ekrany w klasie biznes oraz 13-calowe w klasie ekonomicznej.

Pasażerowie będą mogli również doświadczyć wysokiej jakości dźwięku dzięki technologii Spatial Audio na dowolnym przewodowym zestawie słuchawkowym lub własnych słuchawkach bezprzewodowych wykorzystujących technologię Bluetooth, a także skorzystać z gniazda USB-C o mocy 67 W w każdym siedzeniu. Dzięki temu będą mogli szybko naładować laptopa lub inne urządzenia osobiste.

Flota Icelandair

Boeingi B757, B767 i B737 MAX będą nadal trzonem floty Icelandair w nadchodzących latach. Linia ma udaną współpracę z Boeingiem od dziesięcioleci, a samoloty te były kluczem do sukcesu Icelandair w przeszłości. Do końca tego roku przewoźnik będzie w pełni korzystać tylko z floty amerykańskiego producenta, ale po pierwszych dostawach A321LR i wdrożeniu ich na siatkę połączeń spółka będzie eksploatować mieszaną flotę złożoną z samolotów Airbusa i Boeinga.

Obecnie flota linii składa się z 46 samolotów: jednego airbusa A321LR, 17 boeingów B737 MAX 8, czterech B737 MAX 9, 11 B757-200, dwóch B757-300, dwóch B767-300F, trzech B767-300ER, trzech De Havillandów Canada Dash 8-200 oraz trzech Dash 8-400. Przewoźnik oczekuje na dostawę 17 samolotów: 13 airbusów A321XLR, trzech A321LR oraz jednego boeinga B737 MAX 8.

Wąskokadłubowy samolot na dalekie trasy

Wersja A321neo LR z maksymalną masą startową wynoszącą 97 ton ma jeden z największy zasięgów wśród samolotów wąskokadłubowych dostępnych na rynku, dzięki czemu jest idealnie dostosowana do obsługi tras transatlantyckich i pozwala liniom lotniczym wejść na nowe rynki dalekodystansowe, które były wcześniej niedostępne dla operatorów korzystających z samolotów wąskokadłubowych.

A321LR jest wyposażony w trzy dodatkowe zbiorniki paliwa, a maksymalny zasięg tego wariantu to 4 000 mil morskich (7 408 km). Pojemność pokładu to opcja od 164 do 206 pasażerów (w tym możliwość instalacji 20 siedzeń rozkładanych do pełnej pozycji płaskiej z przodu maszyny) dzięki nowej kabinie Airbus Cabin-Flex (ACF), zapewniającej pasażerom najwyższy poziom komfortu, a liniom lotniczym – wysoką elastyczność i optymalizację kosztów.

Nowe maszyny posiadają także ETOPS 180 minut, czyli procedury (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards) dające zdolność samolotu do bezpiecznego powrotu/dolotu na lotnisko po zaistnieniu jakichkolwiek problemów, w tym m.in. długie zawroty wykonywane np. na jednym silniku powyżej 60 minut od najbliższego (odpowiedniego dla maszyny) lotniska. Taka sytuacja ma miejsce głównie podczas rejsów transoceanicznych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pierwszy lot techniczny polskiego F-35

Biznes i przemysł

Pierwszy lot techniczny polskiego F-35

Piotr Bożyk 03 grudnia 2024

Kolejny Black Hawk dla Policji odebrany

Biznes i przemysł

Kolejny Black Hawk dla Policji odebrany

Piotr Bożyk 03 grudnia 2024

Gulfstream G800 z pełną kabiną rozpoczął testy w locie

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Październik w Icelandair z dwucyfrowym wzrostem

Pasażer i linie lotnicze

Październik w Icelandair z dwucyfrowym wzrostem

Rafał Dybiński 07 listopada 2024

Icelandair z dwucyfrowym wzrostem we wrześniu

Pasażer i linie lotnicze

Icelandair z dwucyfrowym wzrostem we wrześniu

Rafał Dybiński 11 października 2024

Icelandair poleci do Nashville. Linia ropoczyna współpracę z Southwest Airlines

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Pierwszy lot techniczny polskiego F-35

Biznes i przemysł

Pierwszy lot techniczny polskiego F-35

Piotr Bożyk 03 grudnia 2024

Kolejny Black Hawk dla Policji odebrany

Biznes i przemysł

Kolejny Black Hawk dla Policji odebrany

Piotr Bożyk 03 grudnia 2024

Gulfstream G800 z pełną kabiną rozpoczął testy w locie

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Październik w Icelandair z dwucyfrowym wzrostem

Pasażer i linie lotnicze

Październik w Icelandair z dwucyfrowym wzrostem

Rafał Dybiński 07 listopada 2024

Icelandair z dwucyfrowym wzrostem we wrześniu

Pasażer i linie lotnicze

Icelandair z dwucyfrowym wzrostem we wrześniu

Rafał Dybiński 11 października 2024

Icelandair poleci do Nashville. Linia ropoczyna współpracę z Southwest Airlines

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5